Miinan minuutti: Yrittäjä, älä revi hiuksiasi väärien laskujen kanssa, vaan reklamoi oikein

Yrittäjän pitää olla tarkkana laskujen kanssa! Jos yrityksesi saa laskun, jossa on jotain yllättävää, siihen pitää reagoida heti.

Kaikki virheet pitää ilmoittaa heti, kun ne havaitaan. Jos ostamasi työ, tuote tai palvelu ei vastaa sitä, mitä on sovittu, pitää epäkohdasta ilmoittaa saman tien. Laskua ei kannata jäädä odottamaan, vaan reklamaatio eli virheen ilmoittaminen tehdään välittömästi ja kirjallisesti.

Kaikki virheet pitää ilmoittaa heti, kun ne havaitaan.

–  Monesti virhe konkretisoituu vasta, kun lasku tulee. Pääsääntö on, että laskun reklamaatio eli riitauttaminen täytyy tehdä ennen eräpäivää. Joissakin laskuissa on huomautusaika, esimerkiksi 8 päivää, ja siinä ajassa on reklamoitava, Asianajotoimisto Fortiksen asianajaja ja perustaja Miina Vuorela kertoo.

Kaikki reklamaatiot aina kirjallisesti

Reklamaatiot kannattaa tehdä aina kirjallisesti, jotta sinulle jää dokumentti virheen ilmoittamisesta. Sähköposti, Whatsapp-viesti tai perinteinen paperikirje riittävät hyvin, kunhan sinulla on dokumentaatio tallessa. Silloin pystyt todistamaan, että virheestä on ilmoitettu.

– Yritysten välisessä kaupankäynnissä laskun huomautusaika voi olla vaikka vain 1 päivän. Siksi kaikki yritykselle tulleet laskut pitää avata heti, kun ne tulevat. Laskut täytyy tarkistaa, ja ilmoittaa välittömästi, jos niissä on jotain epäselvää, Miina korostaa.

Laskua ei voi jättää maksamatta ilman reklamaatiota

Kun havaitset palvelussa, tuotteessa, työssä tai laskussa virheen, muista ensimmäiseksi tehdä reklamaatio. Vasta reklamoinnin jälkeen ryhdytään selvittelemään, mikä on mennyt pieleen.

Reklamoinnin jälkeen yritykselläsi on oikeus jättää lasku maksamatta. Silloin lasku on riitautettu. 

– Laskun maksamatta jättäminen on aina äärimmäinen keino, koska samalla rikot itse sopimusta. Siksi on tärkeää, että sopimuskumppanillesi on ajoissa kerrottu, että ostettu tuote tai palvelu ei toimi tai vastaa sovittua. Voit jättää esimerkiksi vain puolet laskusta maksamatta, Miina vinkkaa.

Laskun maksamatta jättäminen on aina äärimmäinen keino.

Yritysten välisessä kaupassa täytyy muistaa, että kuluttajansuojalaki tai mitkään kuluttajansuojaa koskevat säännökset eivät päde, koska ne suojaavat vain kuluttajia. Yrittäjä on itse vastuussa siitä, että tarkistaa huolellisesti, mitä sopii, ja että laskut vastaavat sitä, mitä on sovittu.

Onko yritykselläsi epäselviä laskuja? Tai sopimuksia, joiden velvoitteet arveluttavat? Ota yhteys asianajotoimisto Fortikseen osaaviin asianajajiin ja sovi tapaaminen.

Jaa:

ota yhteyttä

Miina Vuorela

Asianajaja, varatuomari, Fortiksen perustaja